Proteklog je tjedna u Zagrebu držana prva konferencija Hrvatske udruge za razvoj i primjenu vodikovih gorivih članaka o uvođenju vodika kao novog energenta na hrvatsko tržište.
Konferencija na temu "H2-Vodik, novi pristup, proizvodnja i primjena" održala se pod pokroviteljstvom Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja te uz partnerstvo Hrvatske gospodarske komore, a na njoj su predstavljeni projekti "Čisti vodik za plavi Dunav i zelenu Slavoniju" te "Čisti vodik za plavi Jadran".
Naime, iako električna energija kao pokretač prijevoznih sredstava igra centralnu ulogu u ostvarivanju ciljeva dekarbonizacije koju je Europska unija propisala do 2050. godine, ulaganja u vodik iz obnovljivih izvora u Europi bi do te godine mogla dosegnuti iznose od čak 470 milijardi eura.
Hrvatska se obvezala na ispunjenje cilja od 13,2% obnovljivih izvora energije u prometu do 2030. godine, a udio vodika iznosio bi 0,3 posto i postavilo bi se šest pumpnih stanica.
Danas u Hrvatskoj postoji cijeli niz tvrtki koje se bave promišljanjem i razvojem tehnoloških rješenja na bazi vodika kao zelenog energenta.
Upravo je zato za mjesto svoje prve konferencije Hrvatska udruga za vodik odabrala prostore tvrtke DOK-ING d.o.o., pionira u razvoju inovativnih tehnoloških rješenja, koji je daleko napredovao i u tom polju. Tako je vlasnik i osnivač tvrtke DOK-ING Vjekoslav Majetić imao priliku predstaviti dosadašnji rad tvrtke te dio uspjeha koje su postigli na svjetskom tržištu. Također je predstavio i preinake tvrtkinog vozila Tom-Tom, lakog električnog dostavnog vozila pogonjenog vodikovim gorivnim člankom.
Na konferenciji je svoje prezentacije održao cijeli niz eminentnih stručnjaka iz područja energetike i multimodalnog transporta a zapaženu prezentaciju na temu primjene vodika na plovilima održao je i direktor pulske tvrtke Motortech Consulting d.o.o. Livio Bolković.
Gospodin Bolković je pri tom istaknuo kako električni pogon koji se u cilju smanjenja zagađenja propagira kao zelena energija zapravo nosi cijeli niz izazova, budući da se električna energija koja se koristi za punjenje baterija električnih vozila zapravo najčešće proizvodi u elektranama na fosilna goriva i nuklearnim elektranama, a čak i dio energije koja se dobiva iz obnovljivih izvora energije, primjerice fotonaponskih ćelija, upitno je „zelena“ radi neekološkog načina proizvodnje tih ćelija.
Zato je glavno pitanje e-mobilnosti pitanje proizvodnje vodika i njegovog korištenja kao energenta za pogon električnih vozila. Vozilo na vodik zapravo je električno vozilo (ili plovilo) koje umjesto baterije koristi vodikov gorivi članak koji proizvodi električnu energiju kad treba i gdje treba iz spremnika vodika.